lauantai 21. tammikuuta 2017

Sokeririippuvuus

Aurinkoista lauantaita kaikille! Tulin just ekaa kertaa lenkiltä pitkään aikaan ja nyt on heti paljon energisempi fiilis. Mulla on ollut syyskuusta lähtien aikamoinen sairasteluputki päällä ja näihin kuukausiin on kuulunut niin normaalia flunssaa, kovaa yskää, kuumeilua, keuhkoputkentulehdus (joka kesti muuten extrakauan), korvatulehdus, migreeniä ja selkälihaksen paha revähdys, joka on vaivannut nyt melkein kuukauden. Tän lyhyen ajan sisään on mahtunut myös kaksi antibioottikuuria sekä pari vahvaa kipulääkekuuria. Nyt vasta uskaltauduinkin varovaiselle lenkille, kun tuo selkä alkaa näyttää pikkuhiljaa vähän paremmalta. 

Mulla on ollut nyt ainaskin kuukauden ajan tosi vetämätön ja jotenkin "tunkkainen" olo kaiken tuon sairastelun jälkeen, eikä syömisetkään ole marras-joulukuun aikana olleet mistään parhaimmasta päästä. Halusinkin siis tulla nyt kirjoittamaan yhdestä aiheesta joka on mietityttänyt mua jo melko pitkään. Nimittäin sokerikoukusta. Kyllä. Vaikka syönkin pääsääntöisesti tosi terveellisesti, valmisruokia tulee syötyä todella harvoin, maitotuotteita käytän minimaalisesti, en polta ja alkoholia en kuluta juuri lainkaan, niin mulla on yksi älytön pahe, nimittäin sokeri. Ja pääasiassa karkit ja leivokset. Pirtelöt, tiivistemehut, sipsit, limsat sun muut jätän suosiolla kaupan hyllylle. Mutta pitäis joskus jättää ne karkitkin.

DSC_8147-2



Mä oon oikeestaan vasta hetki sitten tajunnut, että mulla on oikeesti jonkinasteinen sokeririippuvuus, vaikka se on ollut mulla jo vuosia. Ruuan jälkeen tulee lähes aina irttishimo, leffaa tai sarjoja ei voi katsoa ilman, että napostelee jotain herkkuja ja joka kerta kun karkit tai Ben & Jerry's purkit sun muut ovat tarjouksessa ruokakaupassa, niin niitähän lähtee mukisematta mukaan. Kuulostaako kenestäkään tutulta? Oon elänyt siinä uskossa, että tämä on ihan okei ja normaalia, mutta ei. Ei se oo. Eikä se oo todellakaan hyväksi. Jos tiedän, että kaapissa on jotain hyvää, niin mulla on tuli puon alla niin kauan, että ne viimeisimmätkin herkut on kaapista kadonneet parempiin suihin. Ja vaikka kaapissa ei olis mitään, niin äkkiäkös mä laitan kengät jalkahan ja kävelen muutaman metrin lähikauppaan ostamaan karkkipussin. Mä en ehkä ennemmin kiinnittänyt tähän sen suurempaa huomiota, mutta Manu alkoi joskus sanomaan, että se ei oo koskaan oikein ostanut karkkia vasta kun nyt mun kanssa. Ja mä myönnän sen. Mä oon aina se, joka kauppareissulla vinkuu, että ostetaan nyt pussillinen irttiksiä kun halvalla saa, vaikka ne tulee viikon päästä todellisuudessa takaisin alennukseen. 

Mä oon aina ollut sitä mieltä, että jos ja kun saan lapsia, niin jäätelöt ja karkit jää muutamana ensimmäisenä ikävuotena pois kokonaan. Mutta tuo makeanhimo pitäis pitää kurissa itsekin. Siitä on tullut paha tapa, vähän niin kuin joku tupakanpoltto. Liiallinen sokeri ei tee todellakaan ihmiselle hyvää vaan päinvastoin varsinkin pitkällä juoksulla. Esimerkiksi karkin syömisen jälkeen mulle tulee usein tosi vetämätön olo, on väsy ja turvottaa. Yleinen energiataso laskee myös roimasti. En kuitenkaan tarkoita, että kaikki sokeri olisi pahasta. Hedelmät sisältää myös sokeria, mutta se on hedelmän luonnollista sokeria ja ok. Tarkoitan nyt siis valkoisen, lisätyn sokerin vähentämistä.

Mua on suoraansanottuna alkanut ällöttää kaikki tuo herkkujen määrä ja nyt siihen tulee muutos. En oo kuitenkaan sillä kannalla, että herkut laitetaan boikottiin täysin, koska siitä ei ainakaan mitään hyötyä eikä iloa ole. Kaikki karkkilakot on ainakin mun kohdalla epäonnistuneet täysin, koska täysi kieltolinja on mun mielestä no no ja ehkä haitallistakin, koska ihminen tarvitsee myös joskus niitä herkkuhetkiä. Tuohon herkkujen vähentämiseen pääsee huomattavasti helpommalla ja tehokkaammalla keinolla, jos sallii itselleen myös satunnaisesti pienen herkkuhetken. Tehtiinkin siis Manun kanssa sopimus, että kotiin ei osteta enää karkkia, mutta jos mennään leffaan tai kahville, niin silloin voi jotain hyvää ostaa. Nyt pitää oikeesti ottaa itseään niskasta kiinni, koska tunkkainen olo saa luvan häipyä. Näin, olen puhunut.
14 kommenttia on "Sokeririippuvuus"
  1. Itseasiassa hedelmäsokeri, fruktoosi, ei ole yhtään sen terveellisempää kuin valkoinen sokerikaan. Ja valkoinen sokeri, sakkaroosi, sisältää n. 50% fruktoosia ja 50% glukoosia. Oli pakko tulla huomauttamaan tästä, koska moni tuntuu unohtavan sen, ettei ne hedelmätkään sokerittomia ole, vaikka niissä ei lisättyä sokeria olekaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä sitä sanokaan, että ne sokerittomia olisi mutta itse en koe hedelmien luontaista sokeria pahana enkä aio kokonaan sokeria välttää tai syödä sokerittomasti. Kaikkihan hiilihydraatit muuttuu kehossa glukoosiksi. Ainoastaan siis karkkia sun muuta haluan vähentää, jossa sokeria on lisättynä hirveät määrät eikä se tyhjä energia hyvää tee. :-)

      Poista
  2. Mulla on toiminut, että nautin kaikkea kohtuudella. Joskus kun treenasin ihan hulluna, mulla oli ns cheat-päiviä. Silloin tuli vain kauhea ähky ja fiilis ettei enää koskaan halua niitä herkkuja.. kunnes tuli seuraava cheat day :D Mut kai se joillain toimii haha!

    ❀ Cinderella Days ❀

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän!! Mäkään en kyllä noihin cheat day hommiin lähde varsinkaan kun en treenaa mitenkään tavoitteellisesti vaan ihan "normisti" jos niin voisi sanoa, haha :-D Ja jotenkin tuo että ei sais herkutella muuten kun sitten just yhtenä päivänä niin ajais varmasti helposti tuohon ähkyyn :-D

      Poista
  3. Mä oon huomannut, että mullakin on ollut jonkinlainen sokeririippuvuus. Viime vuonna tein hetkeksi aika radikaalin muutoksen kun karsin sokerin kaikesta pois.. En siis edes käyttänyt mm. mausteita, joissa sokeri oli mainittuna. Nyt en oo niin tarkka, mutta en myöskään himoitse enää sokeria kuten ennen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei tosi mahtavaa, että oot noin hyvin onnistunut :-) Nostan kyllä hattua! Tuo on niin tosi, että jos jättää sokerin kaikesta pois niin pitää olla tosi tarkka, kun sitä on niin monessa asiassa piilosokerina just. Aina ei ees tuu sitä aatelleeksi :-D

      Poista
  4. Sokerin määrän itsekin nykyään kiinnitän enemmän huomiota :) Oletko huomannut että esimerkiksi maustetut jukurtit ja rahkat ja useimmat myslit sisältävät yllättävän paljon sokeria?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oon huomannut saman! Ja jopa jotkut maustetut puurot :o Sen takia noita tuleekin ostettua nykyään harvemmin :-D

      Poista
  5. Mulla auttoi tohon sokeri(karkki, jäätelö)riippuvuuteen se, että pidettiin siskon jälkeen vuoden karkkilakko! Alun jälkeen se on tosi helppoa! Nyt siitä on jo 2 vuotta ja karkkia ei tee samalla tavalla mieli. Jos sitä joskus syön niin pystyn enään syömään noin 100g kun tulee jo paha olo. Suosittelen kokeilemaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaude! Tosi hyvä kuulla, että tuo on sulla toiminut noin hyvin! Mä oon myös kaverin kanssa lähtenyt karkkilakkoa kokeilemaan, mutta itsellä tuo täysi lakko ei ole toiminut...:D

      Poista
  6. Kamppailen itse juuri tuon saman kyseisen asian kanssa ja juu ei se mikään helppo muutos ole. Oon nyt yrittäny tuoda muutosta elämään siten, että arkisin ei koske herkkuihin tai varsinkaan suklaaseen joka on isoin pahe, mutta viikonloppuna voi sitten herkutella kohtuudella. Välillä se on aika ponnistelua, mutta viikonloppusin kun saa hyvällä omallatunnolla syödä niin se arkien herkuttomuus tavallaan palkitaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kyllä todellakaan ole helppoa! Varsinkin siinä vaiheessa kun makeanhimo iskee ja on tottunut, että kaapissa on jotain hyvää ja sitten ei olekaan. Tuon ajattelin itsekin ottaa tavoitteeksi, että just silloin tällöin mutta arkisin ei herkkuihin kosketa :-) Ne varmasti maistuu myös paremmalta, kun saa hyvällä omallatunnolla syödä!

      Poista
  7. Just kirjoitin tästä samasta aiheesta. Täällä kans ollaan tiukassa sokerikoukussa. Vaikka pystyn olemaan pitkiäkin aikoja ilman karkkeja sun muuta, niin sokerihimot vaan on ja pysyy :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääpäs käydä lukemassa sunkin kirjotus! Samat meiningit nimittäin täällä :'D

      Poista